Jacek Kraszewski, urodzony w Szczecinie w 1957 roku. W latach 1976-1978 był skrzypkiem orkiestry symfonicznej Państwowej Filharmonii Szczecińskiej im. M. Karłowicza. W latach 1978-82 studiował w Akademii muzycznej im. I. J.Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury prof.
Witolda Krzemieńskiego. Uzyskał dyplom z wyróżnieniem, oraz nagrodę rektora. Już podczas drugiego roku studiów debiutował jako dyrygent na koncertach symfonicznych z orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej, zyskując wysokie uznanie orkiestry, publiczności i krytyki. W latach 1978-1992 związany był z Operą i Operetką w Szczecinie jako skrzypek, dyrygent a od 1989 roku dyrektor naczelny i artystyczny. Z zespołem tym wielokrotnie występował w Austrii, Danii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii oraz we Włoszech.
Wśród przygotowanych i prowadzonych przez niego spektakli znalazły się takie pozycje jak:
Toto - musical M. Sarta (prapremiera),
Fontanna Bachczyseraju - balet W. Asafiewa,
Coppelia - balet L. Delibes'a, opery:
Straszny Dwór,
Halka,
Faust,
Tosca,
Traviata,
Madama Butterfly,
Cyganeria (uznana za spektakl roku 1989 w plebiscycie Towarzystwa Przyjaciół Szczecina i nagrodzona Bursztynowym Pierścieniem), oraz pierwsza na świecie inscenizacja
Requiem W.A. Mozarta, prezentowana zarówno w siedzibie Opery i Operetki jak i na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej w Kamieniu Pomorskim gdzie została zarejestrowana dla potrzeb radia i telewizji. Był w tym czasie częstym gościem Landestheater Dessau, gdzie prowadził m.in
Halkę,
Traviatę,
Toscę,
Madama Butterfly i inne.
Współpracował również jako kierownik muzyczny i aranżer z teatrami dramatycznymi. Równolegle prowadził działalność koncertową jako dyrygent Filharmonii Szczecińskiej. Z zespołem tym występował na wielu festiwalach w Polsce i we Włoszech. Wprowadził do repertuaru Filharmonii Szczecińskiej wiele pozycji współczesnych (
Koncert na orkiestrę, III i IV symfonia W. Lutosławskiego, II symfonia K. Szymanowskiego,
Muzyka na smyczki, perkusję i celestę B. Bartoka,
Łzy,
Po wiatr biegnę do ciebie,
Dziki Bór J. Stalmierskiego,
Elegia na smyczki M. Jasińskiego), a także pozycje nigdy w historii tej placówki nie wykonywane (kompletne wykonanie poematów z cyklu
Moja Ojczyzna B. Smetany,
Wariacje i fuga na temat Hillera M. Regera, IV i IX symfonia A. Brucknera,
Don Juan R. Straussa i inne).
W latach 1982 - 1987 pracował jako asystent w Akademii Muzycznej w Poznaniu - Filia w
Szczecinie. Był inicjatorem i organizatorem Festiwalu Muzyki Współczesnej „Młoda Muzyka Polska”, który odbywał się w latach 1985-1987 w Szczecinie.
W roku akademickim 1989/90 był słuchaczem Podyplomowego Studium Obrotu Dziełami Sztuki
Profesjonalnej w warszawskiej SGPiS.
W latach 1993-1996 pracował jako dyrygent w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki
w Poznaniu, pełniąc w nim w sezonie artystycznym 94/95 obowiązki dyrektora artystycznego.
Zrealizowany tam przez niego spektakl
Marty Flotowa zyskał wielkie uznanie publiczności i
krytyki, zarówno w Poznaniu, jak i w wielu ośrodkach muzycznych Niemiec.
Zemsta nietoperza
przygotowana wspólnie ze znakomitym Jerzym Maksymiukiem, pod batutą Jacka Kraszewskiego
oklaskiwana była również w Niemczech i Holandii.
Od 1994 roku współpracuje z Polską Operą Telewizyjną we Wrocławiu, z Polskim Teatrem Tańca
w Poznaniu oraz z zespołem Ballet Classiąue de Paris. W latach 1993-98 był dyrektorem artystycznym letnich Międzynarodowych Warsztatów Muzycznych odbywających się w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Z tworzoną podczas nich orkiestrą symfoniczną koncertował m.in. na Międzynarodowym Festiwalu w Kamieniu Pomorskim. Od 1998 roku jest dyrygentem młodzieżowej polsko-niemieckiej orkiestry symfonicznej „Pomerania”. Współpracuje tez z Telewizją Polską, opracowując programy poświęcone operze, baletowi i muzyce symfonicznej.
W sezonie 2000/2001 wziął udział w sześciomiesięcznym tournee europejskim (Dania, Finlandia
Hiszpania, Niemcy, Norwegia, Rosja, Szwecja), podczas którego prowadził przedstawienia
„Andrew Lloyd Webber Musical-Gala” w międzynarodowym składzie wykonawców.
Prowadzi też ożywioną współpracę z orkiestrami symfonicznymi i z zespołami operowymi Polski,
Egiptu, Niemiec, Włoch, Austrii, Francji.
W latach 2005-2007 był zastępcą dyrektora ds. artystycznych w Operze na Zamku w Szczecinie. Pośród wielu zrealizowanych tam przezeń premier na uwagę zasługują
Pajace Ruggiero Leoncavalla,
Rycerskość wieśniacza Pietro Mascagniego, „Wesele Figara” Wolfganga Amadeusa Mozarta,
Die Kluge Carla Orfa,
Holender tułacz Richarda Wagnera,
Kraina uśmiechu Franza Lehara, a także koncerty z muzyką oratoryjną
Requiem W. A. Mozarta i G. Verdiego oraz
Requiem Polskie K. Pendereckiego pod batutą kompozytora