Stanisław Gerstenkorn
Kompozytor, dyrygent
Recenzje
ID-002128.doc
 
1956-MM-DD
Śpiąca królewna potraktowana z powagą
 
/…/ Za troskę o najmłodszego odbiorcę - wystawienie specjalnie dla niego bajki muzycznej pt. Śpiąca królewna należą się Teatrowi Muzycznemu gorące słowa uznania. Bajka wystawiona jest starannie i z dużym nakładem pracy, ma przyjemną (choć skromną) oprawę scenograficzną. Skomponowana przez Stanisława Gerstenkorna muzyka może i powinna trafić nawet do najmniej wyrobionego słuchacza. /…/
 
Jerzy Panasewicz
"Express Ilustrowany"
 
 
 
 
 
 
ID-002129.doc
 
1979-12-09
/…/ Teatr Muzyczny w Łodzi od wielu lat stara się o to by jedną premierę w roku przeznaczyć dla dzieci. Tym razem sięgnięto do baśni o Kopciuszku. Jej autorami są Irena - libretto,
muzyka - Stanisław Gerstenkornowie. /…/ Muzyka Stanisława Gerstenkorna zawiera trzy główne wątki - ilustracyjny i podmalowujący tło emocjonalne - taneczny, różnorodne tańce, wreszcie piosenki liryczne, żartobliwe i charakterystyczne. Jest to muzyka napisana z dobrym wyczuciem sceny, o szlachetnej inwencji melodycznej, harmonicznie nie wykraczającej poza lekko rozszerzoną tonalność, dobrze zinstrumentowana. W swoim założeniu bardzo komunikatywna, zdradza tu i ówdzie bardziej ambitne inklinacje twórcze.
 
Prof. Zygmunt Gzela
Recenzja z przedstawienia Kopciuszek
w Teatrze Muzycznym w Łodzi
dla Polskiego Radia
 
 
 
 
 
 
ID-002130.doc
 
1979-12-27
Bliscy znajomi dzieciństwa
 
/…/ Muzyka Stanisława Gerstenkorna jest elegancka, finezyjna, pełna inwencji, chociaż miejscami zdała mi się zbyt trudna dla młodego widza. Być może jednak kompozytor wyszedł z założenia, że coś się należy również towarzyszącym dzieciom dorosłym. Wielu partii muzycznych słucha się z ogromną przyjemnością, jeśli zaś dziecko nie zdoła wychwycić i zapamiętać części pomysłów melodycznych nic się wielkiego nie stanie, jako że istotne jest również wrażenie ogólne, w tym przypadku dające pełną satysfakcję.
 
Jerzy M. Fiedosiejew
"Express Ilustrowany"
 
 
 
 
 
 
ID-002131.doc
 
1979-12-11
Starsi i najmłodsi z przyjemnością będą słuchać muzyki Stanisława Gerstenkorna. Niekiedy wpadającej w swojskie rytmy, to znów przechodzącej w eleganckiego walca, zawsze melodyjnej, często szczerze lirycznej./…/
 
Jerzy Panasewicz
"Głos Robotniczy"
 
 
 
 
 
 
ID-002132.doc
 
1985-12-09
Jubileusz Stanisława Gerstenkorna
 
Wczoraj w Muzeum Historii Miasta Łodzi odbył się uroczysty koncert zorganizowany z okazji 30-lecia pracy artystycznej Stanisława Gerstenkorna - kompozytora i dyrygenta, absolwenta Łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. /…/W przeciągu tylu lat swej działalności jubilat prowadził wiele zespołów pieśni i tańca, współpracował z Orkiestrą Mandolinistów PR w Łodzi, był inicjatorem, twórcą i współtwórcą wielu cyklicznych audycji muzycznych. Ponadto opracował kilkaset utworów do programów telewizyjnych i radiowych. Był autorem wielu kompozycji stworzonych dla potrzeb teatrów i Wytwórni Filmów Oświatowych, pracował jako chórmistrz i dyrygent w Lublinie. /.../ W uroczystym koncercie wystąpiła orkiestra ODEON, której twórcą był właśnie Stanisław Gerstenkorn.
 
MAG.
"Głos Robotniczy"
 
 
 
 
 
 
ID-002133.doc
 
1992-MM-DD
/…/ Stanisław Gerstenkorn był dyrygentem Lubelskiej Operetki w sezonie 1959-1960 pozostawiając po sobie jak najlepsze wspomnienia, jako serdeczny człowiek i świetny muzyk oraz znakomity kolega. Jest twórcą dwóch bajek: Kopciuszka oraz Śpiącej królewny. Po tę pierwszą sięgnęliśmy, kiedy dyrektor Chmielarczyk postanowił zagrać coś dla dziecięcej widowni. Kopciuszka Gerstenkorna można obejrzeć w Teatrze Muzycznym w Łodzi, gdzie grany jest z powodzeniem od wielu sezonów. Na moją prośbę pan Stanisław dopisał finałowego walca, który pozwolił dać popis naszemu baletowi. Zaś z panem Stanisławem łączą mnie do dzisiaj nici sympatii i często bywam na koncertach jego orkiestry o nazwie ODEON, która koncertuje w Łodzi. Pomysł wystawienia Kopciuszka Gerstenkorna okazał się przedni, więc sięgnęliśmy po drugą pozycję tegoż kompozytora, o nie gorszym tytule. Była to Śpiąca królewna. Wpadająca w ucho muzyka i fabuła, którą dzieci znają i uwielbiają rokowała wielkie powodzenie. I tak się stało.
 
Ryszard Zarewicz
(wieloletni aktor i reżyser
Teatru Muzycznego w Lublinie)
Gwiazdy i kometki lubelskiej Operetki
Agencja Dziennikarska Vipress
 
 
 
 
 
 
ID-002134.doc
 
1999-MM-DD
Nasi absolwenci jako kierownicy zespołów muzycznych
 
/…/ Stanisław Gerstenkorn absolwent z 1956 r. to przede wszystkim długoletni redaktor programowy OTV w Łodzi (1960-1991). Swą działalność zawodową rozpoczął jednak jako chórmistrz i dyrygent Operetki Łódzkiej, w której wystawił między innymi Śpiącą królewnę. Po dwóch latach przeniósł się na jeden sezon do Operetki Lubelskiej. Już jako pracownik telewizji współpracuje z Orkiestrą Mandolinistów Edwarda Ciukszy i Orkiestrą Radiową Henryka Debicha w Łodzi. W latach 1983-1991 był szefem orkiestry ODEON. Uprawia bardzo wszechstronny repertuar poprzez pop aż do muzyki poważnej, współdziałając w dużym zakresie w akcji koncertów szkolnych.
 
Julia Bilecka
Obszary i formy działalności zawodowej
Polski Instytut Muzyczny
 
 
 
 
 
 
ID-002135.doc
 
RRRR-MM-DD
/…/ Muzeum Historii Miasta zaprosiło na nowy program ODEONU. Koncert zorganizowano z okazji 10-lecia Stowarzyszenia Artystycznego, którego prezes, Stanisław Gerstenkorn, jest zarazem założycielem, kierownikiem artystycznym i dyrygentem tej niewielkiej orkiestry, specjalizującej się głównie w muzyce lekkiej, łatwej, acz przyjemnej. Był to - jak poinformowano słuchaczy - 200. występ zespołu. ODEON ma już niemałe grono współpracujących renomowanych solistów /…/ Trzeba podkreślić, że orkiestra osiągnęła po 7 latach pracy poziom w pełni profesjonalny, pozwalający jej z równą swobodą i łatwością wykonywać zarówno klasyczne miniatury koncertowe, jak i przeboje rozrywkowe, oparte na tanecznych rytmach. /…/
 
Janusz Janyst
"Dziennik Łódzki"
 
 
 
 
 
 
ID-002136.doc
 
1980-04-25
Między symfonią a piosenką
 
/…/ Założenia repertuarowe ODEONU wymagają naturalnie współudziału solistów - wokalistów. Stanisław Gerstenkorn pozyskał od początku do współpracy kilkoro znakomitych śpiewaków Teatru Wielkiego. /.../ Słuchaliśmy Teresy May-Czyżowskiej, Marii Szczuckiej, Tomasza Fitasa, Andrzeja Niemierowicza i Romana Werlińskiego.
Autorem większości - udanych zresztą - opracowań jest szef zespołu. Ale do współpracy zapraszani bywają niejednokrotnie i inni aranżerzy. /…/
 
Janusz Janyst
"Dziennik Łódzki"
25.04.1980 r.
 
 
 
 
 
 
ID-002137.doc
 
1989-01-11
Kiedy przed pięciu laty powstawał ODEON sceptycy mówili: - Mamy filharmonię, operę, teatr muzyczny, a młodzież swoje liczne zespoły, po co więc jeszcze jedna orkiestra? To się chyba nie przyjmie. A jednak! ODEON gra nieprzerwanie dla wielotysięcznej rzeszy słuchaczy, także młodych, którzy nie stronią od muzyki idealnie wypełniającej lukę między tzw. muzyką poważną a młodzieżową. Bo w repertuarze orkiestry wymyślonej i prowadzonej przez Stanisława Gerstenkorna są i przeboje mistrzów i mistrzowskie przeboje z operetek, musicali i filmów. /…/
 
Lucyna Hoszowska
"Express Ilustrowany"
 
 
 
 
 
 
ID-002138.doc
 
1989-01-29
Jubileusz ODEONU
 
Gdy Stanisław Gerstenkorn zakładał 5 lat temu orkiestrę ODEON znaleźli się tacy, którzy twierdzili, że - owszem - koncert inauguracyjny dojdzie do skutku, ale będzie to zarazem koncert ostatni. Nie wierzono w powodzenie inicjatywy, wykluczano dłuższy i ustabilizowany żywot ansamblu. A bo to mało było w Łodzi rozmaitych artystycznych efemeryd? Ta jest kolejną - sądzono.
A jednak… Pięć lat działalności ODEONU zadało kłam tamtym proroctwom. 150 koncertów, nagrania dla radia i telewizji, akcja umuzykalniająca w 25 szkołach zawodowych. Szeroki repertuar, tworzony zawsze z myślą o zaspokojeniu różnych potrzeb, a może przede wszystkim z zamiarem przyniesienia słuchaczom rozrywki i odprężenia. /…/
 
Janusz Janyst
"Odgłosy"
 
 
 
 
 
 
 
Opracowała Helena Ochocka
Stanisław Gerstenkorn - Kompozytor, dyrygent
Biografia
Kompozycje
Realizacje
Recenzje
Spektakle
Wywiady
Zdjęcia